Zduńska Wola rozpoczęła już prace nad planem ogólnym, który zastąpi dotychczasowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.

Obserwuj nas:

To ważny moment, ponieważ plan ten będzie regulować przyszłe zagospodarowanie przestrzenne miasta, wpływając na decyzje inwestycyjne, infrastrukturę oraz rozwój społeczny. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski do 30 września – a wszystkim przyjrzy się Urząd Miasta.

Dlaczego plan ogólny jest ważny?

Plan ogólny to kluczowy dokument regulujący rozwój miasta, a przypisanie działki do odpowiedniej strefy ma bezpośredni wpływ na jej przyszłe wykorzystanie. Jeśli zostanie przypisana do nieodpowiedniej, może to prowadzić do poważnych konsekwencji. Na przykład, działka zlokalizowana w strefie gospodarczej może nie uzyskać zgody na budowę domu jednorodzinnego. Z kolei teren zlokalizowany w wielofunkcyjnej strefie zabudowy może ograniczać możliwość prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestycji usługowej.

Przypisanie działki do strefy rolniczej lub terenów zielonych może drastycznie obniżyć jej wartość rynkową oraz uniemożliwić jakiekolwiek inwestycje budowlane. Zmiana przeznaczenia terenu może być skomplikowana i wymagać długotrwałych procedur. Dlatego tak istotne jest, aby mieszkańcy aktywnie uczestniczyli w procesie tworzenia Planu Ogólnego, by uniknąć sytuacji, w której ich działka będzie miała ograniczone możliwości rozwoju lub nie będzie odpowiadać ich przyszłym planom.

Czy konsultacje społeczne są wiążące dla uchwalenia planu ogólnego?

Głównym celem planowania przestrzennego jest realizacja interesów publicznych oraz rozwój gminy. Każdy mieszkaniec Zduńskiej Woli ma możliwość wpływania na przyszłość swojego miasta. Mieszkańcy mogą wpłynąć na kształt Planu Ogólnego poprzez zgłaszanie wniosków i uwag, gmina natomiast jest zobowiązana do ich rozpatrzenia i przedstawienia uzasadnienia – dlaczego dany wniosek czy uwaga została przyjęta, lub co ważniejsze, odrzucona.

Konsultacje społeczne są obowiązkowym elementem procesu uchwalania planu ogólnego, ale nie są wiążące dla gminy. Gmina ma obowiązek zorganizować konsultacje i zapoznać się z opiniami mieszkańców, jednak nie musi ich w pełni uwzględniać w ostatecznym kształcie planu.

Lista stref przeznaczenia terenów w planie ogólnym

W ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewidziane są pewne ogólne strefy przeznaczenia terenów, które muszą być uwzględniane przez gminy przy tworzeniu planu ogólnego. Są to standardowe kategorie, które mają na celu ujednolicenie zasad zagospodarowania przestrzennego w całym kraju. Do najważniejszych należą:

  1. Tereny zabudowy mieszkaniowej – obszary przeznaczone na budownictwo jednorodzinne, wielorodzinne lub mieszane.
  2. Tereny usługowe – miejsca, gdzie mogą powstawać obiekty handlowe, usługowe, administracyjne itp.
  3. Tereny przemysłowe – przeznaczone na działalność produkcyjną, magazynową, logistyczną.
  4. Tereny rolne – obszary, które mają pozostać pod działalność rolniczą.
  5. Tereny leśne – obszary, które są objęte ochroną i mają pozostać zalesione.
  6. Tereny zieleni publicznej i ochrony przyrody – parki, tereny rekreacyjne, obszary chronione ze względu na walory przyrodnicze.
  7. Tereny komunikacyjne i infrastruktury technicznej – obszary przeznaczone na drogi, linie kolejowe, infrastrukturę energetyczną, wodociągi itd.

Gmina ma obowiązek określić przeznaczenie terenów zgodnie z tymi strefami, ale w zależności od lokalnych uwarunkowań może tworzyć bardziej szczegółowe podstrefy. Na przykład w obrębie terenów zabudowy mieszkaniowej można wskazać, które obszary będą przeznaczone na zabudowę jednorodzinną, a które na wielorodzinną.

Gmina musi również uwzględniać przepisy związane z ochroną środowiska, ochroną dziedzictwa kulturowego oraz innymi regulacjami wynikającymi z ustaw krajowych i dokumentów wojewódzkich.

Kto może zgłaszać wnioski?

Wnioski i uwagi do projektu planu ogólnego może zgłaszać każdy, kto ma interes prawny lub faktyczny w zagospodarowaniu terenu, nie tylko właściciele niezabudowanych działek. Oznacza to, że zgłaszać uwagi mogą:

  • właściciele nieruchomości, którzy mają na swoich działkach budynki (mieszkalne, usługowe, przemysłowe itp.),
  • właściciele niezabudowanych działek, którzy dopiero planują inwestycje,
  • osoby fizyczne, firmy, organizacje społeczne (np. stowarzyszenia mieszkańców),
  • inni zainteresowani, którzy mają interes w tym, jak przestrzeń będzie zagospodarowana (np. sąsiedzi, którzy mogą odczuć skutki zabudowy w danym miejscu).

Wnioski można składać do 30 września 2024 r. – osobiście, pisemnie lub online (w tym poprzez platformę partycypacja.info pod tym linkiem).

Czy plan można zmienić?

Plan ogólny obowiązuje do czasu jego zmiany, która może nastąpić w przypadku zmieniających się potrzeb lub nowych wyzwań inwestycyjnych. Proces zmiany wymaga jednak skomplikowanej procedury, w tym konsultacji społecznych, opiniowania przez instytucje i głosowania przez radę miasta.

Plany ogólne mogą być aktualizowane lub zmieniane w odpowiedzi na zmieniające się warunki, takie jak:

  • zmiany demograficzne – np. wzrost liczby mieszkańców, który wymaga nowych terenów pod budownictwo mieszkaniowe lub infrastrukturalne;
  • nowe potrzeby inwestycyjne – np. potrzeba stworzenia terenów przemysłowych, handlowych czy rekreacyjnych;
  • zmiany w przepisach krajowych lub regionalnych – nowe regulacje mogą wymagać dostosowania planu ogólnego do aktualnych wytycznych;
  • inicjatywy mieszkańców lub inwestorów – jeśli mieszkańcy lub inwestorzy zgłoszą zapotrzebowanie na zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym, gmina może rozważyć aktualizację planu;

Chociaż plan ogólny obowiązuje do momentu jego zmiany lub uchylenia, gmina jest zobowiązana do regularnego monitorowania, czy plan spełnia potrzeby rozwojowe gminy i czy nie zachodzi konieczność jego dostosowania.

Poniżej załączamy prezentację dotyczącą zakresu i zasad sporządzania Planu Ogólnego oraz wzór wniosku wraz z instrukcją wypełniania. Dokumenty te dostępne są także w BIP Urzędu Miasta Zduńska Wola: