Budynek dworca PKP Zduńska Wola Karsznice jest odnawiany i ma zyskać dawny blask. Kolej odtwarza jego zabytkowy wygląd. Trwa naprawa elewacji obiektu pochodzącego z lat 30. ubiegłego wieku.

Obserwuj nas:

Zabytkowy budynek dworca PKP Zduńska Wola Karsznice jest odnawiany na zlecenie PKP przez firmę Sadbud ze Rzgowa. Przewidziana jest naprawa i malowanie elewacji. Prace prowadzone są pod nadzorem konserwatora zabytków. Obecnie trwa już malowanie elewacji od strony ul. Karsznickiej.

Zakres prac na dworcu Zduńska Wola Karsznice to naprawa tynków na elewacjach, malowanie tynków, czyszczenie, uzupełnienie i impregnacja okładzin kamionkowych, między innymi w miejscach po wycięciu krat. Przewidziano także odnowienie reliefu z logo Polskich Kolei Państwowych na froncie budynku oraz konserwację zegara. PKP zleciła wymianę stolarki okiennej i renowację drzwi zewnętrznych, jak również uporządkowanie instalacji na elewacji. Konserwacji poddane zostaną również kraty, barierki oraz inne elementy metalowe które pozostaną na elewacji.

Dziesięciolecia karsznickiego dworca

Dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice powstał wraz z magistralą węglową Śląsk – Porty, budowaną w latach 30. ubiegłego wieku. Budynek dworca został zaprojektowany pod koniec lat trzydziestych XX w. i wybudowany w 1940 r. To przykład późnego art deco w architekturze, który co ciekawe, nie był charakterystyczny dla ówczesnych budynków kolejowych, a raczej dla gmachów publicznych wznoszonych w Polsce w latach dwudziestych XX w. Cechą charakterystyczną takich obiektów i tym samym budynku przy ul. Karsznickiej jest zauważalny porządek stylistyczny, symetria i geometryzacja wzorów. Budynki w tym stylu cechowała funkcjonalność, minimalizm z jednoczesnym detalem wzorniczym, takim jak okładzina fasad wykonywana z ceramicznych, odcinających się od fasady płytek.

Dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice od kilkunastu lat nie pełni już funkcji przystanku, na którym pasażerowie czekają na pociągi i do nich wsiadają. Stacja Zduńska Wola Karsznice została otwarta w latach 30. XX w. w ramach magistrali węglowej łączącej Śląsk i porty. Budynek jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

W 2003 roku świętowano 70. rocznicę budowy magistrali węglowej Śląsk – Porty. Na budynku umieszczono wówczas tablicę pamiątkową.

Budynek stacji jest zamknięty od 2005 roku. Nie ma poczekalni ani kasy. W budynku są biura przewoźnika – firmy Lotos Kolej.

O przywrócenie połączeń pasażerskich do Karsznic i przywrócenie dworcowi poprzedniej rangi ważnej stacji przesiadkowej co jakiś czas wnioskują kolejowi emeryci i mieszkańcy osiedla. Do tej pory jednak przewoźnicy kolejowi nie byli zainteresowani kursami pociągów na trasach do Bydgoszczy czy do Herbów Nowych i Tarnowskich Gór.