W Zduńskiej Woli, gdzie wszystko się zaczęło, odbyło się spotkanie podsumowujące pierwszy rok pilotażowego projektu nauki programowania w szkołach podstawowych.
Zduńska Wola to wymyśliła i Zduńska Wola to zaczęła i poszło całkiem dobrze, jak oceniają przedstawiciele platformy edukacyjnej InstaKod, którzy przez ostatnich 11 miesięcy współpracowali z nauczycielami informatyki wprowadzającymi program nowatorskiej nauki informatyki. Chodzi o projekt „Programowanie = Nasz Drugi Język”, który powstał z pomysłu na współpracę, jakim przed rokiem Konrad Pokora prezydent Zduńskiej Woli podzielił się z Mironem Mironiukiem.
Miron Mironiuk to założyciel i CEO Cosmose.AI. Cosmose AI działa na największych rynkach Azji i wyceniana jest obecnie na 2 mld zł. Zatrudnia światowej klasy specjalistów w swoich biurach w Paryżu, Warszawie, Singapurze, Hongkongu, Szanghaju i Tokio, w tym polskich zwycięzców międzynarodowych konkursów programistycznych ACM ICPC i IOI.
Partnerem edukacyjnym projektu jest InstaKod, odpowiadający za szkolenia i mentoring nauczycieli, dostarczenie autorskich platform do nauki programowania dla uczniów oraz do pracy nauczycieli z dziećmi. Za InstaKod stoją autorzy i wieloletni praktycy programu szkoleniowego z podstaw programowania dla nauczycieli i uczniów. W Zduńskiej Woli efekty projektu przedstawili Ewa Gąsienica-Samek oraz Tomasz Stachowicz. Z uczestnikami spotkania zdalnie połączył się także Miron Mironiuk.
Spotkanie zorganizowano w środę, 17 kwietnia w sali konferencyjnej Miejskiego Domu Kultury Ratusz w Zduńskiej Woli. Uczestniczyli w nim dyrektorzy szkół, nauczyciele informatyki wprowadzający program oraz przedstawiciele samorządów z województwa łódzkiego, którzy są zainteresowani wprowadzeniem nowatorskiego programu nauki informatyki. Poznali założenia, ale i efekty jakie przyniósł pilotaż w Zduńskiej Woli.
„Programowanie = Nasz Drugi Język”
Projekt polega na wprowadzeniu nauki programowania dla klas 4–6 szkół podstawowych „Programowanie = Nasz Drugi Język”. W roku szkolnym 2023/24, udział biorą w nim cztery gminy – Zduńska Wola, Syców, Chełm i Warszawa, która dołączyła na późniejszym etapie. Projektowi patronuje Ministerstwo Cyfryzacji, a NASK jest fundatorem stypendiów dla nauczycieli informatyki. Pozostałe koszty projektu pokryte zostały ze sponsoringu (Cosmose AI, InstaKod) oraz symbolicznego i jednorazowego wkładu własnego samorządu.
W Zduńskiej Woli naukę prowadzono we wszystkich dziewięciu szkołach podstawowych. Objętą nią 1067 uczniów. Lekcje informatyki prowadziło 15 nauczycieli, którzy przeszli szkolenie. Wyniki ich pracy, jak twierdzą przedstawiciele InstaKod, są doskonałe. Uczniowie osiągnęli nie tylko umiejętności programowania, ale także posiedli dodatkowe umiejętności: czytania ze zrozumieniem oraz rozwiązywania problemów. Z całej grupy uczących się w ramach pilotażu aż 25 proc. wykonywało zadania na maksymalną ocenę, a 45 proc. na ocenę bardzo dobrą. A 90 proc. uczniów, którzy podeszli do sprawdzianu semestralnego osiągnęło wynik 94 proc.
Podczas spotkania w Zduńskiej Woli na podsumowanie pierwszego roku pilotażu wręczono dyplomy nauczycielom zaangażowanym w projekt. Otrzymali tytuł „Lider nauczania podstaw programowania”.
Inicjatywa „Programowanie = Nasz Drugi Język” polega na wprowadzeniu trwałej zmiany nauczania informatyki dzięki powszechnemu przeszkoleniu nauczycieli tego przedmiotu, podniesieniu ich faktycznych kompetencji do nauczania nowoczesnego programu edukacyjnego oraz kształceniu u uczniów logicznego myślenia, czytania ze zrozumieniem, rozwiązywania problemów i zaprojektowania rozwiązania w sposób , w jaki robią to programiści. Przy tym ma to podnieść rangę przedmiotu informatyka.
Dla Zduńskiej Woli to szansa na skok rozwojowy i skok cywilizacyjny. Mam nadzieję, że nauka programowania w szkołach podstawowych to dopiero początek i będzie kontynuowana także w szkołach średnich w Zduńskiej Woli.
prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora
zdjęcia: UM Zduńska Wola