13.01.2023

Zduńskowolskie PLSP może pochwalić się kolejną wystawą. Tym razem w sieradzkim Biurze Wystaw Artystycznych prezentuje prace z pracowni ceramiki artystycznej.

źródło: własne, BWA, PLSP

Sprawdź pozostałe newsy ze Zduńskiej Woli

To kolejna wystawa prac uczniów zduńskowolskiego Plastyka. O poprzedniej wystawie obrazów, zorganizowanej w zduńskowolskim ratuszu, możecie przeczytać tutaj.

Pracownia ceramiki artystycznej PLSP w Zduńskiej Woli kształci w zakresie ceramiki artystycznej (rzeźby, obiekty przestrzenne), jak i w zakresie ceramiki projektowej – użytkowej. Uczniowie i uczennice w toku nauki stykają się z wieloma zagadnieniami dotyczącymi technologii ceramiki i z kwestiami artystycznymi, m.in. kompozycją czy obecnymi trendami w sztuce i designie.

Prace pochodzą z lat 2019 -2022. Uczniowie wykonywali je pod opieką dydaktyczną nauczycielek ceramiki artystycznej – Beaty Szczepaniak i Iwony Niedźwieckiej. Ze względu na wielość zagadnień poruszanych w toku nauki, tematyka prac jest różnorodna. Na wystawie znajdują się prace wykonane przez uczennice klasy IV, jak i uczennice czy uczniów klasy I.

Zaprezentowano prace następujących uczennic i uczniów zduńskowolskiej szkoły: Katarzyna Dudwał, Ewa Błońska, Łucja Szczepaniak, Julia Brożyna, Oliwia Szewczyk, Oliwia Stęsicka, Justyna Wojtal, Julia Gałamon, Gilbert Bińkowski, Kacper Kaczmarek, Laura Krysiak, Kamila Frątczak, Zuzanna Wojtyna, Laura Chaładyniak, Maria Rybak, Kacper Niełaczny, Matylda Strzelczyk, Lilianna Słaby, Zofia Miszczak, Joanna Pantak, Amelia Oleszczak, Michalina Radwańska, Matylda Komor, Maciej Hojnacki, Weronika Stawska, Gabriela Godlewska.

Podczas wernisażu (który odbył się w czwartek, 12 stycznia 2023r.) udało się również porozmawiać z Beatą Szczepaniak, jedną z nauczycielek ceramiki, pod okiem której powstawały prace:

Jak trudna była selekcja prac do wystawy?

Z jednej strony była bardzo trudna, a z drugiej łatwa – przyjęłam sobie, że będą to prace, które powstały już pod moim kierunkiem. W szkole pracuję dopiero od 3 lat, więc tylko z tego okresu. Musiałam przyjąć jakiś klucz; same rzeźby, same formy użytkowe, czy może jeszcze z wypału raku. Przyjęłam, że będą to rzeźby i prace użytkowe i wyeliminowałam jedynie prace z wypału raku. Co prawda wiedziałam, że będą one trudne do połączenia na jednej wystawie, ale z Panią Iwoną wybrałyśmy te, które najbardziej pasowały.

Jakie motywy pojawiają się w pracach uczniów, co pojawia się najczęściej?

Najczęściej w projektach pojawiają się grzyby. Już trochę nie mogę na nie patrzeć. Bardzo często też zauważyłam, że pojawia się – przy temacie “pożyczone z natury” – nawet niechcący, motywy anatomicznego serca. Nawet tutaj na wystawie były dwie prace, które kojarzyły się mocno z formą serca. Poza tym jest naprawdę bardzo duży przekrój różnych pomysłów, co jest bardzo fajne i inspirujące też dla mnie, że w tak różnorodny sposób myślą uczniowie.

Co zajmuje najwięcej czasu, jest najtrudniejsze technicznie do wykonania? Jak wyprowadza Pani swoich uczniów z tych rozterek?

Różnie bywa, bo niektórym uczniom i uczennicom rzeczy, które według mnie są bardzo trudne technicznie, nie sprawiają żadnego problemu, ale bywa też tak, że to, co według mnie bardzo proste sprawia duży problem. Nie jest to związane z tym, że ktoś jest lepszy, ktoś jest słabszy, tylko czasami pewne elementy techniczne do niektórych przychodzą z łatwością, a inne z trudnością, pomimo, że wcale się to nie przekłada na trudność techniczną. Najwięcej pracy wymagają prace związane z robieniem negatywów gipsowych, bo to zajmuje najwięcej czasu. Uczniowie nie widzą szybko efektu i to się trochę przeciąga. Naprawdę duże prace też są bardzo trudne. Staram się pocieszać, że będzie dobrze, tylko trzeba cierpliwości. Tak, cierpliwości.

Którą część procesu uczniowie najchętniej wykonują?

To właśnie nie jest tak jednoznaczne, bo niektórzy wolą rzeźbić, inni bardzo dobrze sprawdzają się na etapie szlifowania, a jeszcze inni lubią wykańczać i ich nuży ta mozolna praca, więc każdy ma inaczej.

Z jakimi problemami i trudnymi momentami borykają się uczniowie ceramiki przy tworzeniu prac? Jak na to reagują?

Właściwie dużo teraz o tym powiedziałam, że problemy są różne, bo różne osoby na różnych etapach pracy sobie radzą bądź nie. Jak są trudne momenty, to trzeba ich właśnie tym bardziej wspierać.

Jaki jest pani ulubiony etap w pracy?

Kiedy mogę otwierać wernisaż i właśnie jest tam właśnie mnóstwo pięknych prac wykonanych przez zaangażowanych uczniów. Lubię każdy etap w mojej pracy z uczniami.

Wystawę można oglądać do końca stycznia w BWA w Sieradzu: ul. Kościuszki 3.

Zdjęcia z wernisażu wystawy, dla mojazdunskawola.pl wykonali: Gilbert Bińkowski, Oliwia Stęsicka i Marek Musiała.
Wywiad przeprowadzony dla mojazdunskawola.pl przez Gilberta Bińkowskiego.

Chcesz być na bieżąco z nowościami na stronie? Obserwuj te profile:
Facebook, Instagram, Twitter, TikTok