Po ponad półtorarocznym remoncie dworzec kolejowy został oddany do użytku. Odnowiona elewacja to tylko jedno z wielu zaskoczeń po modernizacji. Mamy zdjęcia ze środka!

Obserwuj nas:

Zduńskowolski dworzec kolejowy, powstały na początku XX wieku, został oddany do użytku po półtorarocznej modernizacji. Zniknął stary tynk, spod którego wyłoniła się ceglana elewacja. Wymieniono dach na zupełnie nowy. Stare drzwi i okna zastąpiono nową stolarką oraz przebudowano wnętrze.

Do tej pory, głównym wejściem od strony Placu Żelaznego wchodziło się do jedynej poczekalni. Po lewej znajdował się kiosk z prasą, po prawej kasy. Jedynym wyjściem z poczekalni można było skierować się w lewo do niegdysiejszego baru (póki jeszcze funkcjonował), lub do wyjścia w stronę peronów.

Po przebudowie, główne pomieszczenie straciło status jedyne poczekalni. Okienko kasowe zostało przeniesione na wprost od głównego wejścia. Niestety nie zanosi się na to, aby kasa została kiedykolwiek uruchomiona. Po wejściu do budynku po lewej stronie rzuca się w oczy wolnostojący biletomat.
Miejsce, w którym znajdował się kiedyś bar, stało się poczekalnią. Znajduje się tam kilkadziesiąt miejsc siedzących oraz przejście do niezagospodarowanego jeszcze lokalu. Natomiast po prawo od okienka kasowego powstał szeroki korytarz, którym można dojść do łazienek oraz do nowego wyjścia z budynku dworca po jego wschodniej stronie.

Bezpieczeństwa dworca i podróżnych pilnuje dwanaście kamer rozmieszczonych wewnątrz i na zewnątrz budynku. Urząd Miasta wnioskuje również do PKP PLK o rozszerzenie należącego do nich systemu monitoringu o przejście podziemne pomiędzy peronami (oraz miedzy ulicą Torową i Placem Żelaznym).

Jak zaznaczył prezydent Konrad Pokora, budynek dworca jest otwarty dla podróżnych codziennie w godzinach 05:00-21:00. Zapytany jednak o kłopotliwe godziny otwarcia dla podróżujących późniejszymi pociągami (zwłaszcza w okresie zimowym), odpowiedział, że jeśli pojawią się głosy o potrzebie ich wydłużenia, z pewnością zostanie to wzięte pod uwagę.

Zmiany nieograniczone obrysem budynku dworca

Modernizację na zduńskowolskiej stacji PKP przeszły najpierw perony. Pasażerowie wjeżdżają na nie windami lub wchodzą podziemnym tunelem, który połączył strony miasta po obu stronach torów. Są nowe latarnie, ławki i tablice informacyjne – ale to zmiany, które odczuwają tylko podróżni oczekujący na pociąg. Wymieniono także tory i sieć trakcyjną – po modernizacji 42-kilometrowego odcinka linii ze Zduńska Woli do Łodzi Kaliskiej składy pasażerskie przyspieszają tutaj do 120 km/h. Skraca to czas przejazdu na tym odcinku o 15 minut.

Na Placu Żelaznym została wymieniona nawierzchnia drogi, wybudowane są miejsca postojowe oraz wyłożony nowy chodnik. Przy ulicy powstał zadaszony peron, na którym zatrzymują się autobusy. Zadaszenie wybudowane zostało także między Placem Żelaznym a wejściem na perony kolejowe. W śnieżne czy deszczowe dni mieszkańcy mogą teraz wygodnie przechodzić z dworca na peron.

Inwestycja kosztowała 4,5 mln złotych, z czego 2,9 mln złotych zostało sfinansowane przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i budżet państwa. Przebudowa prowadzona była  przez Polskie Linie Kolejowe wspólnie z miastem Zduńska Wola, które jest właścicielem nieruchomości, w ramach projektu pod nazwą „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego”.

fot. mojazdunskawola.pl

Potrzebujesz więcej informacji?
Sprawdź pozostałe wiadomości
Obserwuj nas także tutaj: